Možno to poznáte. Dieťa chce pozerať televíziu, ale rodič mu
to zakáže. Ide preto za druhým rodičom s tou istou požiadavkou a lišiackym
úsmevom, že možno to teraz vyjde.
Odkiaľ to dieťa má, že pravidlám a zákazom sa môže
vyhnúť druhým pokusom? Ako na to prišlo, že pravidlá a zákazy sú len prejavom
momentálnej nálady jedného rodiča alebo hodnotovým kritériom každého zvlášť?
No predsa od nás rodičov.
Pozorovaním nezohratých rodičov došlo dieťa k názoru,
že je šanca získať výhody a obísť pravidlá u toho povoľnejšieho
rodiča. Dokonca vie, v akom čase a akým spôsobom sa má pýtať, aby to
dosiahlo. Pripomína vám to svet dospelých?
Deti sú šikovné, učia sa pozorovaním rodičov. Ťažko si
osvoja hodnoty a morálne zásady od rodičov, keď vidia nejednotnosť ich
presadzovania. Dokonca niektorí rodičia sa nimi sami neriadia, iba ich
prezentujú ako tie správne veci pre život.
Čo sa teda deti z toho
naučia?
Chytráčiť, obchádzať a vyhýbať sa pravidlám.
Nakoniec sa to prejaví v ich negatívnych charakterových vlastnostiach
a pokrivenom charaktere. Najhoršie na tom je to, že to použijú voči
vlastným rodičom, hlavne v období puberty a pri ďalšom dospievaní.
Ťažko sa potom bude rodičom argumentovať ohľadom čestnosti, empatie a dodržiavania dohodnutých pravidiel.
„Deti viac potrebujú vzory ako kritiku“
J. Joubert
J. Joubert
Najčastejšie príčiny
nejednotnej výchovy:
- Odlišné predstavy rodičov o výchove detí, t.j. rozdielne hodnoty a priority
- Keď jeden z rodičov kompenzuje svoju zaneprázdnenosť a pre výčitky svedomia, že sa im nevenoval, im to teraz chce vynahradiť povoľnosťou a zhovievavosťou, čo deti len zneužívajú
- Súperenie rodičov sa prenesie na boj o priazeň dieťaťa. Rodič sa snaží získať deti na svoju stranu, usiluje sa ukázať v lepšom svetle a preto mení a ruší zaužívané pravidlá a zákazy svojho partnera
Ako na to?
Musíte byť jednotní vo výchove. Musíte byť tím, ktorý sa
nedá zlomiť detským líškaním, plačom a vydieraním. Oni si na vás budú iba
brúsiť zúbky a skúšať vašu trpezlivosť.
Pokiaľ jeden rodič určí pravidlá, druhý ich neruší
a tým neznižuje autoritu svojho partnera. Rozdielnosť požiadaviek,
pravidiel a zákazov sa nesmie riešiť priamo pred dieťaťom. Keď ste sami, tak si
to ujasnite a až potom to vysvetlite dieťaťu. Potom ten, ktorý príde s požiadavkou, nebude vyzerať ako ten zlý.
Ak ste už v situácií, keď jeden rodič vyriekol pred
dieťaťom požiadavku, nech ten druhý aj napriek inému názoru podporí svojho
partnera a potom si to osamote vydiskutujete.
Čo získate jednotnou
výchovou?
Rodič sa stane prirodzenou autoritou pre svoje dieťa a zároveň rodinná atmosféra bude pokojnejšia vďaka jasným pravidlám.
Deti si ponesú do ďalšieho života dobrý vzor rodičovstva. Budú mať základy pre partnerský život a spoločnú výchovu detí. Získajú pozitívny príklad ako komunikovať so svojím partnerom pri rozdielnych názorov. Nedôjde k pokriveniu ich charakteru.
Deti si ponesú do ďalšieho života dobrý vzor rodičovstva. Budú mať základy pre partnerský život a spoločnú výchovu detí. Získajú pozitívny príklad ako komunikovať so svojím partnerom pri rozdielnych názorov. Nedôjde k pokriveniu ich charakteru.
Vychovávať deti je ťažšie, ako to vyzerá. Hlavne ak si
uvedomíme, že deti sa učia pozorovaním a opakovaním správania svojich
rodičov.
"Učiť je možné slovami, vychovávať iba príkladom“
"Učiť je možné slovami, vychovávať iba príkladom“
Bruyére
Renáta Greculová
Čítaj súvisiace články:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára