Ako často vidieť deti sa zabávať bez počítača a televízie?
Viac detí vie hrať počítačovú hru alebo otvoriť webový prehliadač než sa bicyklovať alebo plávať bez pomoci. (Zdroj: štúdia spoločnosti AVG Technologies)
Keď sa budete snažiť zodpovedať si otázku, či sa deti vedia
spoločne ešte hrať, v mysli sa vám môže objaviť aj obraz detí pozerajúcich do
mobilov, tabletov alebo notebookov. Sú síce spolu, ale každý pozerá do svojho
technického zariadenia našej doby a ich komunikácia spočíva
v rozprávaní o tom, čo tam kto našiel alebo aké skóre má v hre.
Ihriská a športoviská sú prázdne a v bytoch počuť
jemný zvuk počítačov alebo hlasnú televíziu. Aj to dieťa, ktoré sa nakoniec rozhodne
vybehnúť pred blok často zistí, že vonku nikto nie je. Neostane mu nič iné, len
sa vrátiť domov k počítaču alebo televízii. Aj toto sa stáva realitou dnešnej doby, hoci mnohí rodičia sa tomu snažia predchádzať zapájaním svojich detí do rôznych aktivít.
To, že deti láka hrať sa na počítači alebo sledovať
televíziu, je v dnešnej dobe prirodzené. Ľudia sú od narodenia pohodlní a ochotní
sa nechať obslúžiť zábavným priemyslom. Pokiaľ sa deti stretnú po hodinách strávených
na počítači alebo televízii je jasné, že si budú len veľmi ťažko hľadať cestu
k nejakej detskej hre.
Doteraz ich bavil zábavný priemysel a teraz stoja
zoči-voči realite sveta. Teraz majú oni vyvinúť snahu, dať do toho nápad, energiu a tým prebudiť
svoju kreativitu. No nejako to nejde. Všetko je pomalé, nudné
a hlavne deti nie sú zvyknuté niečo vymyslieť.
Nič nevie konkurovať rýchlo sa meniacim obrázkom na počítači
a v televízii. Reálny svet je jeden veľký statický a nudný obraz, bez
akcie, náboja a vzrušenia. On nezabáva, čaká, čo vymyslí dieťa.
Detský svet sa zmení vplyvom fantázie, ktorá sa prebudí len v hre.
V hre, ktorá vie deti zaujať a vtiahnuť do deja. Vtedy uvidíme svoje
dieťa pohrúžené do hry tak, akoby svet okolo ani nebol.
Mnohí rodičia si to všimnú na nejakej detskej akcii, kde je
zabezpečená animátorka pre deti, ktorá ich zaujme kreatívnou hrou
a vtiahne ich do nejakého príbehu, ktorý pohltí ich predstavivosť. Vtedy
si všimnete, že sú tak pohrúžené do príbehu a hier, že nevnímajú okolité dianie
a nemajú čas niečo zjesť a napiť sa.
Ich tvár žiari, zbadáte na nej úsmev a mimika prezrádza,
že predstavivosť pracuje. Vtedy si uvedomíte, že v našich deťoch je stále chuť
sa hrať, len sa to nevie dostať von cez všetok ten technický pokrok. Všetka tá
kreativita a duchaprítomnosť je naspäť a deti sú opäť deťmi.
Aj napriek tomu, že sú rodičia dosť vyťažení povinnosťami, je
dobré, ak sa s deťmi zahrajú nejaké kolektívne hry. Podporia tým v nich rozvoj kreatívneho
myslenia. Počas letných prázdnin im zabezpečte detský tábor so zaujímavým programom.
Ak je to možné, navrhnite zamestnávateľovi firemnú akciu, kde sa o deti
postarajú animátorky so zaujímavým programom.
Prihláste ich na rôzne krúžky, či už športové, hudobné alebo
podľa ich záujmu. Nevadí, že zatiaľ neprejavili svoj talent, podstatné je, že
ich to dostane od televízie a počítačov a prebudí to v nich
kreativitu. Buduje sa v nich zmysel pre kolektív, pravidelnosť, disciplínu
a tým sa rozvíja ich emocionálna zrelosť. A možno ich koníček
prerastie v niečo väčšie.
Svojou troškou sa snažíme prispieť aj my v Babysitting
Košice, keď organizujeme pre deti narodeninové oslavy a detské akcie so
zaujímavým program. Možno to bude len kvapka v mori, ale naše deti nám
predsa za to stoja!
Čítajte súvisiace články:
Vplyv televízie na psychický vývin detí
Foto: photo credit: <a href="http://www.flickr.com/photos/lulieboo/5747511038/">Sweet Carolina Photography</a> via <a href="http://photopin.com">photopin</a> <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">cc</a>
Vplyv televízie na psychický vývin detí
Foto: photo credit: <a href="http://www.flickr.com/photos/lulieboo/5747511038/">Sweet Carolina Photography</a> via <a href="http://photopin.com">photopin</a> <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/">cc</a>
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára